søndag 3. februar 2013

DRIVVED - vasking av Spisestua








                    Spisebordet -  ETTER 
                                 

Har prøvd meg på det jeg vil kalle for " Drivved vasking " av spisestua.




Har liksom aldri  blitt helt fortrolig med den mørke fargen og har ønsket et slags drivved preg.





                      Spisebordet som det var FØR 









Spisebordet er knappe ett år gammelt, men som sagt alt for mørkt etter min smak... mørkt med et rødlig skjær.

Så var egentlig ikke i tvil om at noe måtte gjøres ... men hva ? 
Maling var uaktuelt, det ville ikke gi den looken jeg ønsket.


Men etter å ha sett hva flinke Ingrid gjorde med kjøkken møblene sine, fikk jeg utrolig lyst til å prøve det ut.

Som tenkt så gjort ....




Aller først ble overflaten på bordet pusset ned, og deretter  renvasket i sterkt salmiakkvann for å fjerne pussestøvet.










Metoden er egentlig utrolig enkel og kan vel brukes må det meste av ned mattede flater. 


Mixet like deler gråfarget maling og vann til en rimelig tynn / vannlignende blanding.

Svamp ble brukt til påføring av blandingen som ble strøket på imot treverket  lengde retning.
En tørr klut brukes etter hvert for å "tørke av " malingen med.


 Lurt å  legge på kun et lite område av gangen, etter som malings blandingen tørker utrolig raskt.











Ble utrolig godt fornøyd med det ferdige resultatet :) 
 "Spillet" i Treverket kom nå også mye bedre til sin rett.



Og at dette i tillegg var en utrolig spennende malemetode, når en ser bort ifra forarbeidet pussejobben D :)





                   Ha en fin - fin Ukestart, så skrives vi 





                                Sissel






18 kommentarer:

fru. Lærum sa...

ja, det var et smart tips!

tone

Anonym sa...

Superfint!!!!
Et spørsmål; er det en høyglanset skjenk med skyvedører jeg skimter bak der...? Følger bloggen din fra iPhone, og bildene er naturlig nok mindre enn på en pc-skjerm...
Ligner iallefall veldig på den vi har i vår stue (vi har kjøpt vår på Ikea for et par år tilbake)...

Mona :-)

toves sammensurium sa...

Det ble en Kjempetøffe og lekker finnish,så gøye finne tips og inspirasjon på nett for så å fikse " biffen" selv.Hva er vel bedre enn det ?
Tove :)

Ida Madelen Glittum Maabø sa...

Hei på deg!

Vil benytte sjansen til å si at du er et fantastisk flott hjem, leser bloggen fast, men er ikke like flink på kommenatrer, desverre!
Men får så mye inspirasjon av alt du gjør, stilen din er kjempe kul :)

Ha en fin ny uke
klemmer

Black Feathers sa...

Heisann Sissel.
Så lekkert bordet ditt ble. En flott løsning på fargeproblmet. Ikke så mye som skal til alltid for å forandre et møbel helt.
Håper at du har det bra og holder varmen i vinter kulden. ;)
Klem Eline. ;)

Linn sa...

Hei:-) så utrolig stilig Sissel;-) kanskje jeg og skal prøve ut det;-) må finne noe først.
Nå har jeg vert og fått i meg lady supreme finish i glans 05:-) lykke;-) kjøpt en blågrå farge;-) gleder meg til og teste den ut;-) laveste glansgrader var jo 10 før, og jeg har alltid ønsket meg laver til treverk, og nå er den her;-):-)
Ønsker deg en hærlig mandag videre:-)
Stor klem fra Linn:-)

alexxis sa...

det ble kjempe fint, mye finere etter min smak:)

Anonym sa...

Ååå sååå flott bordet ble,det er verdt alt arbeidet når det blir så lekkert. :)) Fin ny uke til deg.
Klem Mette.

☆Baronivegen☆ sa...

Hei på deg:).
Så utrulig stilig bordet ditt blei, eg diggar drivved stilen:). Så fint, samtidig som det er litt røft:)
Fin ny veka til deg:)
Klems Evelyn:)

Elis lille rede sa...

Ååååå, så lekkert! Nå skjønner jeg hvorfor jeg har brukt så lang tid på å få malt spisebordet mitt.....jeg har nemlig hatt planer om å male det hvitt. Det er i mahogni, men den rødbrune farven er ikke meg. Nå fikk jeg virkelig lyst til å prøve å herme litt;) Må vel konferere litt med gemalen, men jeg tenker nok jeg blir enige, vi..hehe;) Ha en fortsatt fin kveld!

Klem fra Eli:)

Torilpia sa...

Ja du vet hva du gjør - det er helt sikkert .. :o) Ble veldig fint - og ikke så "tungt" som før. Selv om det jo var flott før også :o)

Har scrollet opp og ned på bloggen din noen ganger nå .. prøvd å få med meg alt du har utrettet .. det er en synd og skam at jeg ikke besøker blogglandia oftere for tiden .. men det var jo koselig å få sett så mye fint på en gang også da .. :o)

Håper alt er bra med deg og at helsa er god. Produktiv er du i alle fall :o)

Ha en fortsatt fin tirsdagskveld - klemmer :o)

Daisys home sa...

Jepp, Mona det er Ikea skjenk m skyvedører som sees i bakgrunnen :)

Daisys home sa...

Jepp, Mona det er Ikea skjenk m skyvedører som sees i bakgrunnen :)

Anonym sa...

Måtte smile stort da jeg tittet på bildene av det nymalte bordet ditt --- vi har akkurat kjøpt spisestuebord i heltre, farge "drivved"....og lekre spisestuestoler i offwhite okseskinn.. Og dette står direkte i tilknytning til den hvite Ikea-skjenken... Uvant sammensetning for meg, men kjenner at jeg mere og mere liker en blanding av det minimalistiske og det røffe, grove :-) Det er forøvrig mye god inspirasjon å hente fra bloggen din! Du er superflink! :-)

bye9design sa...

Så flott det ble! Kjempeglad for at jeg tittet innom bloggen din. Her var det mange herlige bilder og gode tips! Nå har jeg lagt meg til som følger av deg og gleder meg til å følge deg videre :o)Klem fra Nina

Anonym sa...

Hei! Hvilken type vannbasert maling brukte du fra Jotun og hvilken farge? Super lekkert :-)

Iselin sa...

Hei! Så utrolig fint dette ble!
Kunne tenkt meg å prøve ut dette selv :) Hva heter fargen du brukte? :)

Anonym sa...

Så utrolig fint bord! Jeg lurer veldig på hvor du har kjøpt bordet i sin tid?

Kristina :)