søndag 17. juni 2012

Skapet malt med Kalkmaling ...




Sa du impulsivt ....

For dette oppussingsprosjektet her var nemelig ikke planlagt på forhånd.

Men nå som det er ferdig så er jeg utrolig glad for at det ble gjort noe med dette store skapet.

Dette ble for noen år siden pusset opp ifra å være brunt og trist til å bli malt med hvit oljemaling glans 90.
 Alle som har malt med oljemaling vet jo at over tid så vil malingen få mye gulning. Og dette var ikke noe unntak, rett og slett ikke noe pent syn.



                               Høyt henger de ...... 






Startet med at jeg skrudde av alle hengslene på skapet, og tredde de på ei snor ute i vedbua " malebua"  mi:)
En enkel og ganske så kurrant måte å gjøre det på, for da er man sikret at spraylakken kommer til i alle krinkler og kroker.


Disse var før blitt sprayet med sølvspray, og var enkelte steder slitt.
Tanken var jo å bare fornye disse med sort Kem spraylakk på boks.
Og denne kan jeg bare anbefale, utrolig bra og dekkende lakk på boks.







Men etter å ha fjernet hengslene fikk jeg virkelig sett hvor ille og gulnet skapet hadde blitt.


                      Da kom ideen om å kalkmale skapet



Her underveis i malingen, legg merke til fargen i midten inne i skapet.
Sånn var nemelig hele skapet  Før det ble malt ....





 Var jo så heldig å Kalk maling stående igjen siden jeg malte en vegg i baren på stua, i fargen Mineral white. Lys og fin farge og  ville jo fortsatt beholde skapet hvitt.

Så hvorfor ikke prøve den også på skapet, utrolig fin måte å fornye et møbel på.
Malte direkte på skapet uten noen form for grunning.
Kun pensel brukes og det mest mulig på kryss og tvers for å få best synlig kalkutslag.Blandet den også en god del med vann og malingen rakk til hele skapet.

Kan skrive under på at dette er en utrolig drøy maling ibruk:)
På dette store skapet hadde jeg under 1 liter som holdt til å male det hele.


Men innvendig i glass skapet måtte jeg da bruke annen type maling, så her ble det  brukt høyglanset hvit supreme finish.
Kjempefint å kombinere det matte og høyglansete.





Her litt nærmere,  sees også bedre effekten  av kalkmalingen Pure & original .

For å gjøre en ny vri på skapet, ble de to nederste skuffene i midten fjernet.
Og en sort kasse har nå fått plassen der hvor skuffene har vært.

Kommer nok tilbake til dette skapet også i senere innlegg.


Kunne ikke dy meg og har også kastet meg på Ugle trenden ....

                           






                                               Uhuuuu .....


                           Sissel                                

11 kommentarer:

Mor Inger`s hus sa...

Herlig, herlig make-over.
Skapet ble jo som nytt.

Er så tilfredsstillende når vi får gjort noen slike tak, og at det blir vellykket.

Klem

Marits Hverdagsgleder sa...

Det ble kjempefint! smart det med hengslene på snora. Bra tips!
Fin uke til deg!

alexxis sa...

wow det ble jo knall stilig:))

Lonni´s Verden sa...

Det er blevet rigtigt fint. Dejligt med et godt resultat.
Kh Lonni

Elis lille rede sa...

Jeg har gjort akkurat det samme på et par småhyller, kun for å slippe gulning. Du er tøff som gikk igang med det store skapet, men det ble knallfint! Jeg har ikke fått gjort noe i det siste. Har heklet lyslykter, that's it. Ha en fin morgendag MED sol;)

Klem fra Eli:)

Casa Idylle - Kjerrberg Terrasse sa...

Så utrolig flott skapet ble.<3
Smart ide med hengslene.<3

Klem fra Kirsten

Nina Iren sa...

Så utrolig flott dette ble, skapet ble kjempefint. Bra tips ang snora!!

Fru Hansens Kreativiteter sa...

Så flott det ble :)
Gøy når ideene kommer underveis .
kult meg uhuu i kassen :))

klem

Unknown sa...

Ja du maler og du maler og du maler dagen lang:):) Tror jammen jeg har møtt min overmann mht maling. Vanskelig å se på bilde hvordan malingen egentlig ble, men ser fint ut da. Klem Anki

Lille meg sa...

Nice :) Skikkelig fint blei det - er så fasinert av den malingen :)

DagensInteriør sa...

Så stilig det ble!

- L